Τα οφέλη του Ωμέγα 3 στον οργανισμό

Τα οφέλη του Ωμέγα 3 στον οργανισμό

Ωμέγα 3: Ψάρι ή κάψουλα ;

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, σίγουρα θυμούνται ακόμα την τραυματική τους εμπειρία, όταν αναγκάζονταν να πιούν σχεδόν κάθε μέρα μουρουνέλαιο. Το μουρουνέλαιο, αν και πολύ δυναμωτικό, έχει τόσο απαίσια γεύση που ακόμα και σήμερα είναι συνώνυμο βασανισμού.

Η εξέλιξη της φαρμακευτικής τεχνολογίας αντιμετώπισε αυτό το πρόβλημα με την αντικατάσταση του μουρουνόλαδου με μικρές κάψουλες, πλούσιων σε περιεκτικότητα, απαραίτητων λιπαρών οξέων.

Γιατί χρειαζόμαστε συμπλήρωμα διατροφής με ω-3;

Έρευνες δείχνουν ότι, η ιδανική αναλογία ω-3 με ω-6 είναι 1:4. Στον Δυτικό Κόσμο υπολογίζεται ότι η αναλογία αυτή είναι 1:20 ( ! ) Οι πιο πολλοί άνθρωποι δεν λαμβάνουν επαρκείς ποσότητες ωμέγα 3 μέσω της διατροφής τους και γι’ αυτό χρειάζονται συμπληρώματα διατροφής.

Τι δείχνουν οι έρευνες για την δράση των ω-3 λιπαρών οξέων;
Κατ’ αρχάς, προστατεύουν την καρδιά και τα αγγεία. Πιο συγκεκριμένα, έρευνες δείχνουν ότι έχουν αντιυπερτασική δράση, συντελούν στην αύξηση της «καλής» (HDL) χοληστερίνης και τη μείωσης του επιπέδου των τριγλυκεριδίων. Μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης εγκεφαλικού κατά 50% αν καταναλώνονται σε ποσότητα 1500mg εβδομαδιαίος. Επίσης θεωρείται ότι μειώνουν την φλεγμονή του αγγειακού τοιχώματος και έχουν αντιθρομβωτική δράση, μειώνοντας τον σχηματισμό της αθηρωματικής πλάκας.

Συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου, ενισχύουν τη διανοητική λειτουργία και προφυλάσσουν από την κατάθλιψη και τη νόσο Alzheimer

Συμβάλλουν στην σωστή νευρολογική ανάπτυξη και τα διάρκεια της εμβρυϊκής και πρώιμης βρεφικής περιόδου.

Βοηθούν στη μείωση των φλεγμονών, ειδικά αυτών που συνδέονται με τα αυτοάνοσα νοσήματα. Συγκεκριμένα ευεργετική δράση από την χορήγηση ιχθυελαίων έχει παρατηρηθεί σε φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου, στην ρευματοειδή αρθρίτιδα αλλά και σε κάποιες πνευμονικές νόσους.
Τέλος, υπό διερεύνηση είναι η προστατευτική τους δράση για ορισμένες μορφές καρκίνου όπως του προστάτη, του στήθους και του λεπτού εντέρου. Έρευνες δείχνουν ότι παρουσιάζεται πρόληψη της νόσου αλλά και καλύτερη πρόγνωση σε καρκινοπαθείς με αυξημένη πρόσληψη ω-3 λιπαρών οξέων.

Από ποιες τροφές μπορεί ο οργανισμός να προσλάβει ω-3 λιπαρά οξέα;

Τα σημαντικότερα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα ή αλλιώς γνωστά σαν άλφα λινολενικό οξύ (ALA), το εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και το δεκαεξανοϊκό οξύ (DHA), εντοπίζονται κυρίως στα λιπαρά ψάρια όπως ή σαρδέλα ή το σκουμπρί, ο σολομός η ρέγκα και ο φρέσκος τόνος. Αυτός είναι και ο λόγος που η κατανάλωση ψαριού, συστήνεται τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα από τους ειδικούς ανά τον κόσμο. Καλή πηγή ω-3 αποτελούν επίσης οι ξηροί καρποί, κυρίως τα καρύδια, το σουσάμι και ορισμένα φυτικά έλαια όπως το έλαιο από λιναρόσπορο.

Τι πρέπει να προσέχουμε κατά την αγορά συμπληρωμάτων ω-3;

Ελέγχουμε κυρίως την περιεκτικότητα σε Ω3. Κάποιο συμπλήρωμα διατροφής σε αυτή την κατηγορία μπορεί να αναφέρει ότι η συνολική περιεκτικότητα σε ιχθυέλαια αγγίζει τα 1000 mg αλλά η πραγματική περιεκτικότητα σε Ω3 (άθροισμα EPA και DHA) να είναι μόνο 350, για παράδειγμα. Ένα αξιόλογο προϊόν πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 600-700 mg Ω3 ανά κάψουλα για να αποδίδει περισσότερο από 1 γραμμάριο Ω3 την ημέρα που φαίνεται να έχει και τα πιο ευεργετικά αποτελέσματα για την υγεία μας.

Σημαντική είναι επίσης η αναλογία ω-3 και ω-6, διότι η υπερβολική πρόσληψη ω-6 έχει συνδυαστεί αρκετές φορές με την ανάπτυξη καρδιακών παθήσεων, διαβήτη, άσθματος, αλλεργιών αλλά και ορισμένους τύπους καρκίνου. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι τα ωμέγα 6 είναι επικίνδυνα για τον οργανισμό μας, αλλά αυτό που είναι επικίνδυνο είναι οι υπερκατανάλωση τους. Τα ω-3 θεωρούνται αντιφλεγμονώδη και τα ωμέγα 6 προ φλεγμονώδη. Η βάση λοιπόν της παραπάνω διαπίστωσης, έγκειται στο γεγονός ότι η πληθώρα των ω-6 τείνει να αυξήσει τις φλεγμονές με πιθανή ενίσχυση της εμφάνισης των διαφόρων εκφυλιστικών ασθενειών.

Προσέχουμε το τελικό προϊόν να είναι απαλλαγμένο από βαρέα μέταλλα. Η μοριακή απόσταξη είναι η καλύτερη μέθοδος απαλλαγής τους.

Leave a Reply